Video er bra - og bedre når du har et mål!

Oppdatert 19. juli 2023 med nye linker

Stadig flere forstår at video er en viktig del av markedsføringen. Video tar over mer og mer. I følge Forrester Research er det 50 ganger lettere å få en førstesidevisning på Google med video enn uten.

YouTube, som er verdens nest-største søkemotor, har mer enn 1 milliard unike brukere i måneden. Begge disse er ganske sterke tall. Du finner mer på for eksempel https://www.virtuets.com/45-video-marketing-statistics/

Men du bør ikke bare ta frem mobilen og skyte en kjapp video, publisere og håpe på mange visninger, langt mindre at disse skal klikke gjennom til kjøp hos deg, hvis du ikke har et mål.

Som med det meste annet her i verden må du ha et mål for det du gjør.

Hva er årsaken til å lage en video for bedriften din? Utover ren oppmerksomhet - som ikke gir noe mer enn det.

Skal du:

1. Introdusere bedriften til nye målgrupper, eller nå ut til flere i den målgruppen du har?
    Introdusere/lansere nye produkter?
  2. Demonstrere bruken av produktene dine? Visste du at Visma har en lang rekke opplæringsvideoer liggende ute? Disse gjør at færre kontakter support fordi brukerne får svar i videoene. Visma er antagelig ikke eneste softwareselskap som erfarer dette
  3. Rekruttere nye medarbeidere?
  4. Rent salg?
  5. Mersalg / Kryss-salg?
  6. Hva slags format skal videoen ha? Firkantet, vertikal eller horisontal?
  7. Hvor lang skal videoen være?

Alle disse kategoriene krever forskjellig angrepsvinkler på videoen. Noen kan gjøres uformelle, andre krever en mer seriøs innpakning. Det gir også føringer for manus og innhold for øvrig, det kommer vi tilbake til i en senere bloggpost. Det viktige nå er at du, før du skyter neste video, setter deg en tydelig målsetting med den.

Videoformater og lengde:

Hvor og hvordan skal videoen publiseres? Hvis den skal publiseres på Facebook, så blir videoer i 1:1 format (eller firkantede) mer synlige enn videoer i 16:9 format, eller horisontale videoer som de også heter. Likevel er det mange Facebook Live-sendinger som publiseres i breddeformat, nettopp fordi det er mer plass i skjermbildet til bl.a. flere personer.

At Facebook stadig tilpasser seg mer mot mobilvennlige flater er et faktum, og nettopp derfor har diskusjonen gått hyppig om vertikale videoer, altså video i stående format kontra horisontale videoer. Vertikale eller firkantede videoer får bedre synlighet på Facebook, og bør derfor vektlegges. Men alt i alt dreier dette seg om Målet Med Videoen.

Målet med videoen gjør seg også gjeldende når vi snakker om lengden på en video. Facebook selv sier at det er korte videoer som har størst sjanse for å nå ut til publikum, og  oppmerksomhetsspennet til folk er kort. Men det man også må tenke på, er at folk ikke alltid er veldig glad i ren reklame, som ofte gjenspeiler de superkorte videosnuttene. Og Facebook Live-sendinger er ofte lange, faktisk er mange opp til en time lange, og kanskje lengre. Publikummet ditt har tid til det som interesserer dem, og derfor mener vi at det er desto viktigere å tenke over hva du vil oppnå med videoen.

Hvis du vil trekke inn folk til livesendingen din, så er kanskje en kort teaser veldig nyttig. Men når du først har funnet målgruppen din, så har de gjerne tid til flere minutters video og lange livesendinger.

Denne videoen for et lokalt treningssenter er nesten 4 minutter lang, men den gjorde det veldig bra på Facebook, faktisk fikk den over 20.000 visninger på ganske kort tid, og ble delt 78 ganger:

Det viser igjen at det er viktig å tenke Målet Med Videoen!

👉 LYST TIL Å LÆRE ENDA MER OM DETTE? BLI MED PÅ VÅRT PROGRAM MAKSIMAL VIDEOEFFEKT, DER DU FÅR EN KOMPLETT STRATEGI I HVORDAN FÅ MAKSIMAL SYNLIGHET OG EFFEKT MED VIDEO, SOM IGJEN FØRER TIL SALG 👈

👉 Og hvis du kun har lyst til å få en innføring i markedsføring og branding med YouTube, bli med på vår YouTube Masterklasse 👈