Våg å være sårbar!

Å være sårbar i business er noe av det modigste og dristigste du gjør

Det er ikke så altfor mange som snakker om det. Men når livet kommer i veien for deg, og du opplever motgang, så kan det være smart å dele det. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig. Og det å være sårbar trenger ikke å bety at du er indisponibel, og det er ikke mangel på styrke eller mot.

Tvert imot kan det å være sårbar være et kraftverktøy i din verktøykasse. De fleste av oss liker å kle oss i rustninger, men på baksiden av den rustningen er det ikke sikkert at du EGENTLIG er sterk. Fordi rustningen kan være en fasade, og med en gang fasaden får et hakk, kan det oppleves som om du blottstilles til spott og spe for verden. I alle fall kan det oppleves sånn.

Jeg liker også å vise at jeg er sterk. At jeg lykkes. At alt er bra. At jeg takler alt. Men jeg har alltid elsket å være åpen også, selv om det også der er en balansegang.

Jeg har delt en del av det som har skjedd i mitt eget liv den siste tiden på Instagram i denne Reel'en:

Klikk på posten for se den på Instagram (følg gjerne Videomarkedsskolen på Instagram):

Hvorfor er det så lurt å vise litt sårbarhet?

Først og fremst er det et verktøy for å fremstå mer autentisk, men også for å knytte kontakt med dine kunder og følgere.

Som Utforsksinnet.no skriver i denne artikkelen, så må du alltid huske på:

"Du er ikke en helt; du er en person: Sårbarhet er en styrke"

Så våg å vise deg frem som du ER! Noen av det første skrittene du tar i forhold til det, kan nettopp være det å være på video. Jeg har filmet mange opp gjennom årenes løp, og det er flere som synes det å være foran videokamera er skikkelig skummelt, selv om de er vant med å stå på scenen og holde foredrag.

Så dette er ofte en gradvis prosess.

1. Det første skrittene er å være foran kamera i det hele tatt. Og her slår ofte perfeksjonismen inn. Du liker kanskje ikke å se deg selv på video? Og du synes kanskje det er uvant å høre stemmen din? Ta det med ro, det er helt normalt.

2. Når du har blitt litt mer vant til å være foran kamera, og har funnet din stil, så liker du kanskje fortsatt å holde deg innenfor visse rammer. Du har funnet et oppsett som fungerer, som du bruker. Nå er dette din nye komfortsone.

3. Men hva om du nok en gang beveger deg utenfor denne komfortsonen og prøver noe nytt? Da hender det at angsten kan komme igjen. Men som en av mine kunder, Anne Buran Øyen fra Neste Nivå, sier:

"Livet er 100% vekst.  Livet søker alltid å uttrykke seg enda mer gjennom deg. Så lenge du puster, vil livet puste deg og invitere deg til å vokse inn i enda større utgaver av den du er."

👉 Få inspirasjon, og se gjerne flere av hennes videoer her!

4. For hver gang du beveger deg utenfor komfortsonen din, vil du kanskje føle at du blir sårbar igjen. Du blir kanskje redd for å gjøre feil. Og kanskje du tror at du ikke er profesjonell nok?

Dette er et stort tema å dekke, fordi det er mange underpunkter og sidespor til det å vise sårbarhet i ulike faser. Og det er ikke slik at du skal brette ut om hele livet ditt og vise alle dine svakheter. Du bør nemlig velge hva du skal dele med omhu.

Men som Brené Brown, professor ved universitetet i Houston peker på, er at sårbarhet er det stedet der kjærlighet, følelsen av tilhørighet, glede, mot, empati og kreativitet oppstår
kilde: https://utforsksinnet.no/sarbarhet-er-et-tegn-pa-psykologisk-mot/)

Hva tenker DU om sårbarhet? Deler du sårbare ting med omverdenen, eller holder du det for deg selv? Skriv gjerne dine kommentarer under 👇