3 myter om YouTube og hvorfor YouTube spiller en stor rolle for å drive trafikk inn til dine nettsider

Oppdatert 19. juli 2023 med linker

YouTube er verdens nest største søkemotor. Hvorfor ikke benytte kanalen til å få trafikk inn til dine nettsider?

Det er flere myter om YouTube, og i denne artikkelen tar vi for oss tre av dem.

Den første myten er at YouTube for det meste brukes av gamere, popstjerner, til kattevideoer og videobloggere for å lage virale videoer. Selv om dette til dels er riktig, er potensialet med å bruke YouTube mye mer enn dette.

Det er ikke uten grunn at over 100 av de største globale merkevarene bruker YouTube for branding og tilstedeværelse. Med å bygge opp egen YouTube-kanal og samtidig sørge for å legge ut videoer hyppig, vil man kunne bygge tillit og autoritet, og dermed også bringe inn trafikk til egne nettsider og bygge varme leads, vel og merke hvis man gjør dette riktig.

Den andre myten er at YouTube video tar trafikken vekk fra nettsider og inn til YouTube. Dette kan delvis stemme, men det er likevel ikke den fulle og hele sannheten. Hvis man isteden snur dette på hodet, kan man heller tenke at YouTube-videoer kan brukes til å drive trafikk inn til dine nettsider og landingssider. Hvordan? Det er her vi trekker frem at YouTube er verdens nest største søkemotor, og samtidig er YouTube eiet av verdens største søkemotor, nemlig Google. Og siden over 60% av visninger på YouTube er drevet av søk, så sier det seg selv at en video ikke nødvendigvis må være viral for å få suksess, men at det heller er viktig at de blir funnet gjennom søk.

Under kan du se hvordan et søk der video dukker opp vil se ut i Google-søk. Her har vi søkt på "hvordan knyte slips". Det optimale er selvsagt å ha en serie med videoer med omtrent samme tema for enda bedre synlighet. Hva ville du klikke først på under? Tekst, bilde eller video?

Så prøver vi å søke etter "hvordan knyte slips" i YouTube. Og i dette søket ser det slik ut:

Både Google og YouTube er søkemotorer, og derfor er det lurt å lage videoer som er søkbare. Ikke bare vil disse videoene kunne rangere i YouTube, de vil også kunne rangere i Google dersom videoen får godt engasjement.

Det er derfor vi sier at YouTube kan bli din eviggrønne salgsagent, som jobber for deg 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Ergo kan YouTube bidra til å trekke trafikk inn til dine nettsider.

Den tredje myten er at på Youtube eier du ikke ditt eget innhold. Hvilket også er relativt. Du kan nemlig stort sett bestemme hva du vil laste opp av eget materiale, og hvor synlige videoene skal være. Dersom du ikke vil ha videoene på Youtube likevel, kan du bare fjerne dem. Dersom du ønsker at videoene dine skal være skjult for andre, så har man mulighet til å gjøre dette også på YouTube, både ved å publisere videoene som enten privat eller "ikke søkbar". Andre publiseringsløsninger kan nok i mange tilfeller være bedre enn YouTube, men YouTube er faktisk opptatte av å ivareta opphavsrettslig beskyttet materiale, og har derfor opprettet en juridisk doktrine om "fair use", som tilsier at du kan gjenbruke materiale under visse omstendigheter. Dette betyr altså at YouTube beskytter opphavsrettslig materiale, og at brukere som laster opp video med opphavsrettslig beskyttet materiale vil få varsel fra Youtube hvis dette ikke overholdes.

For at videoer skal dukke opp i søk er det viktig å lage video med relevant, godt og informativt innhold. Innholdet bør være så interessant at det vil få seeren til å ønske å se mer. Hvordan innholdet i videoene presenteres er essensielt. Videoene må være triggende og relevante i forhold til det seerne søker etter, og interessante nok til å se på helt til slutten for så å ha "Call to Action" der seerne motiveres til å finne ut enda mer. Det å finne ut mer kan for eksempel være å lede seeren inn til nettsider eller landingssider. Videomarkedsskolen har egne manusoppsett for slike videoer.

I tidligere videoproduksjon har vi hittil vært mest opptatte av å produsere videoer for andre, men i Videomarkedsskolen vil vi fortsette å fortsette å bygge vår egen YouTube-kanal for å vise andre hvordan dette kan gjøres. Abonnér på vår YouTube-kanal for å se våre videoer der vi blant annet vil vise manuseksempler og kreative ideer til typiske YouTube-videoer, hvordan YouTube-videoer kan brukes til å bygge lister, og mye annet.

Fremover vil vi også gi tips om hvordan man kan bygge leads og salgstrakter med bruk av video og nyhetsbrev. Det er bare å følge med på YouTube-kanalen vår!

Klikk på bildet under for å abonnere på oss