Facebook eller YouTube? Hvorfor du skal si "ja takk, begge deler" i videomarkedsføring

Oppdatert 19. juli 2023 med nye linker

De aller fleste vet at Facebook og YouTube er konkurrenter. Og i Norge er det ganske vanlig at folk bruker mye tid på Facebook og Instragram. Som kjent eies Instagram av Facebook. YouTube er verdens største videoplattform og samtidig verdens nest største søkemotor, eid av Google som jo er verdens største søkemotor.  Så når vi nevner dette, så skjønner du kanskje at nøkkelordet "søk" er viktig her?

I Norge er det ikke så mange bedrifter som bruker alle mulighetene som finnes med YouTube. Ved å ta dette stadig mer i bruk, kan du gjøre nettopp det til din fordel.

Så når folk spør: "Hvor skal vi poste videoer, på Facebook eller YouTube". Da vil vi gjerne si: "Begge deler". Eller for den saks skyld: "Flere deler". Fordi vi snakker her både om kortsiktige og langsiktige strategier.

Haren og skilpadden

For å best beskrive dette scenariet, la oss se på eventyret om haren og skilpadden: Facebook kan sees på som haren, YouTube som skilpadden. Instagram, Snapchat og IGTV (eller Instagram TV) kan også bakes inn som deler av disse strategiene.

Tenk om du kunne få disse plattformene til å virke sammen? Mange sier at du ikke bør dele YouTube-videoer på Facebook, fordi du "sender seeren ut fra Facebook og inn på YouTube for å se videoen". Det stemmer. Men tenk om det finnes enda smartere måter å tenke over hele strategien på?

La oss se hva som skjer hvis du deler YouTube-videoen din direkte på Facebook. Du får en post med kun en smal stripe med et lite bilde til venstre:

I tillegg vil ikke views på Facebook telles opp som visninger på YouTube.

Hvis du derimot poster videoer direkte til Facebook (native), så får du  som kjent bildet og posten i full størrelse i feeden og på mobiltelefonen:

Synergieffekt ved å bruke Facebook, Instagram og YouTube strategisk

Det som mange ikke tenker over, er at det finnes enda smartere måter å ta i bruk både Facebook, Instagram og YouTube-videoer. Man kan nemlig gjøre nytte av både "native" video på Facebook og bruk av YouTube video i synergi med hverandre. Instagram, Snapchat og andre plattformer bør tas i bruk på en måte som kan gi deg autoritet og synlighet, og til slutt mer salg.

Dersom du tenker på Facebook som haren, dvs. der du gjerne får umiddelbar respons, der og da (og kanskje en stund fremover dersom du annonserer), så vil du gjerne ta i bruk dette, ikke sant? Facebook fungerer utmerket til videoer og livesendinger der målet er mer kortsiktig, men med raskere respons. Facebook fungerer ypperlig til å bli bedre kjent med din bedrift og deres dialog med publikum.

Instagram og Snapchat er også en del av haren. Dvs. dagsaktuelt innhold med bilder og videoer som mer kortsiktige mål. Instagram TV (IGTV) er også nytt og spennende, der du får din egen kanal med aktuelle sendinger som også er søkbare.

YouTube derimot er skilpadden. YouTube er altså mer langsiktig. Premien du får for en mer langsiktig strategi der du bygger en grunnmur bit for bit, er at videoene dine kan bli funnet lenge etter at de har blitt publisert. Videoene vil kunne jobbe for deg i lang tid fremover ved at de blir funnet i søk og via relaterte videoer på YouTube. Men da må de  optimaliseres riktig.

Ville det ikke vært fint om du kunne ta i bruk både haren og skilpadden i din videomarkedsføring? De fleste bedrifter trenger både kortsiktige og langsiktige strategier, og da snakker man ikke om enten eller. Men både og.

Her er noe av metoden du kan bruke:

1. Last opp videoen din til YouTube.
  2. Last også opp et godt oppstartsbilde som beskriver hva videoen handler om
  3. Optimaliser videoen med søkeord i tittelen, skriv en god beskrivelse med noen av søkeordene (men ikke gjør for mye ut av det), og relevante etiketter (maks 15)
  4. Klipp videoen fra YouTube til en kortere versjon på under 60 sekunder, og last opp denne versjonen native til Facebook og Instagram.
  5. Under videoen du har postet på Facebook og Instagram limer du inn linken til den fullverdige videoen som er på YouTube, eller du annonserer den med link til YouTube-videoen. Videoen på Facebook og Instagram blir altså en teaser til YouTube-videoen.

Dette er selvsagt bare noe av strategien du kan bruke. Men det er så mye mer du kan gjøre for å få enda bedre utbytte av videoer på både Facebook, Instagram og YouTube.

==> DU KAN SELVFØLGELIG BLI MED OSS VIDERE, FOR EKSEMPEL I DET KOMPLETTE PROGRAMMET VÅRT, MAKSIMAL VIDEOEFFEKT <==

👉 Og hvis du kun har lyst til å få en innføring i markedsføring og branding med YouTube, bli med på vår YouTube Masterklasse 👈